Skræmmer du også talenterne væk? Stil realistiske krav i dine jobannoncer

Kravene bliver tit det parameter, vi skruer på, når vi gerne vil målrette en jobannonce til en bestemt gruppe mennesker. Fejlagtigt tror vi, at hvis vi skruer op for og skærper kravene, så vil vi målrette jobannoncen til de relevante kandidater og sortere de irrelevante fra. Men den eneste effekt det har, er, at du sætter dig lige ned mellem to stole og skræmmer talenterne væk.

Et kæmpe selvmål

Det er min er erfaring, at mange simpelthen ikke får lavet et realitetstjek på kravene. Tager du et kritisk kig på de krav, du stiller, vil du ofte opleve, at Ingen kan leve op til alt det, du ønsker. Og tro mig – ansøgerne er gode til at spotte det, og de springer direkte videre til næste stillingsopslag. Det kan der være flere årsager til – og her er nogle typiske scenarier:

  1. Jeg sidder i et godt job i dag. Jeg er ikke som sådan på vej videre, men jeg holder øjnene åbne. Jeg ser en jobannonce. Jo, jeg kan sætte hak ved 4 ud af 10 krav. Men resten kan jeg ikke. Jeg gider ikke bruge tid på at analysere mig frem til, hvad virksomheden i virkeligheden vil have. Jeg er videre i dagens opgaver.
  • Jeg ser jobannoncen, og dette job kunne godt være next step for mig. Men jeg kan ikke leve op til alle kravene, så jeg kommer nok ikke i betragtning. Jeg kigger videre efter noget andet i stedet.
  • Jeg er nyuddannet. Der står godt nok, at man ikke behøver lang erfaring, men jeg kan ikke leve op til alle kravene. Jeg vælger ikke at søge.
  • Jeg oplever ofte at blive sorteret fra, så jeg gider ikke engang prøve, når jeg ikke kan hakke af ved det hele.
  • Jeg sidder i et godt job i dag og laver det samme. Jeg kender faget og ved, at der måske er 2 i hele landet, der kan det der. Det er useriøst – og jeg er videre.

Jeg stiller de her scenarier op, fordi det er så vigtigt, at du som leder tager kandidaternes briller på, når du skriver jobannoncen. I det marked vi har nu, er det for stort et selvmål, hvis vi ikke er bevidste om, hvad vi kan få – og hvis ikke vi kan få det ­– hvem vi ellers kan tiltrække.

Uklar kommunikation = ellers tak

Og så er der hele blandingen af krav, som er mere eller mindre need to have eller nice to have. For det er simpelthen dårlig og uklar kommunikation, hvis kandidaterne ikke kan tyde, hvad du er ude efter. For hvad er vigtigst?

Når vi ser jobannoncen første gang, så skimmer vi den, så vores fornemste opgave er at gøre det nemt for kandidaterne at afkode, om jobbet er relevant for dem. Ellers er de videre. Og det er altså et stort benspænd at sætte op, hvis jeg som kandidat ikke straks kan lure, om det giver mening for mig at bruge mere tid på denne jobmulighed.

Jeg ser også jobannoncer, hvor der et sted står ”du er en erfaren projektleder” og et andet sted i annoncen står det sørme: ”du har gerne tidligere erfaring som projektleder”. Så hvad mener i?

Vær klar i spyttet og drop alle de ”nice to have krav”. De skal ud af jobannoncen.

Hvad kan du gøre i stedet?

Spørg dig selv (eller ansættende leder):

  • Hvad er need to have krav?
  • Hvis du ikke kan få det, hvad kunne så være et alternativt?
  • Hvad kan vi evt. bygge på (videreuddannelse, oplæring mm)?
  • Er det vigtigst at nævne uddannelse – og hvorfor? (fx er det vigtigt at skrive, at ”du har sikkert en cand.merc. eller lignende”, hvis vi søger en senior projektleder med flere års erfaring med implementering af store it-projekter?

Og så skriv det – og ikke andet.

Lad mig vise et par eksempler til inspiration:

Udvikler med løsninger i fokus

  • Du har nogle års erfaring med at programmere i Java – hvis du har erfaring med andre relaterede sprog, hører vi også meget gerne fra dig.
  • Du har gerne en relevant uddannelse, men din erfaring er vigtigere for os.
  • Du kan ideelt set lide at arbejde med kunder.
  • Du taler og skriver dansk og engelsk.

En rummelig tilgang til dine patienter

Du er uddannet sygeplejerske og noget erfaring med patienter på sengeafsnit. Du behøver ikke kende til det respirationsfaglige område – vi giver dig nemlig en grundig introduktion til afdelingens speciale. Det vigtigste er, at:

  • du har lyst til at arbejde med brugervejledning inden for det tekniske område
  • du kan lide at undervise – og måske har du undervist før?
  • du har lyst til at arbejde inden for et lille speciale.

Er du klar til at droppe kravene? Eller skal du have hjælp til det? Du kan altid tage fat i mig for et godt råd – eller hjælp til at skrive en jobannonce på: anne@rekrutteringskommunikation.dk. Eller læs mere her: https://rekrutteringskommunikation.dk/jobannonceskrivning/

PS. Måske tænker du – hvad med alle flosklerne, vi også har det med at putte ind omkring personlige egenskaber? Jeg har endnu et indlæg på vej omkring de gode gamle floskler.

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.