3 hurtige råd til en bedre kandidatoplevelse

Kære (indsæt navn)

Tak for din interesse i stillingen som (indsæt stilling). Vi har desværre valgt at gå videre med andre kandidater. Da vi modtager rigtig mange ansøgninger, kan vi desværre ikke give individuel begrundelse.

Vi håber du vil søge hos os en anden gang.

Sådan ser rigtig mange standardafslag ud – og credit til virksomheden for overhovedet at sende et afslag. Men jeg havde altså brugt ret lang tid på at skrive en ansøgning, researche om virksomheden og opdatere mit CV – alt imens min computer crashede. Og derefter brugte jeg endnu længere tid på at kæmpe mig vejen igennem ansøgningssystemet med uploads og diverse.

Vi deler de dårlige oplevelser

Jeg oplever ret mange, som i denne tid deler gode og dårlige erfaringer på LinkedIn. Så det bevidner, at det faktisk betyder noget, hvordan virksomhederne behandler kandidaterne.

Når du trykker på Send og smækker et afslag ud til 195 kandidater – har du så virkelig tænkt over din kommunikation? Eller hvis vi lige træder et skridt tilbage. For det starter allerede, når du kvitterer, for at I har modtaget ansøgningen.

Og nu sidder jeg som kandidat og har lige brugt lang tid på at skrive, uploade osv. Og så får jeg denne:

” Kære (indsæt navn)

Tak for din ansøgning til stillingen som (indsæt titel). Vi gennemgår ansøgninger og løbende og kontakter dig, hvis du bliver kaldt til samtale.

Alle ansøgninger bliver behandlet fortroligt….”

Kommunikationen hænger ikke sammen

Det er selvfølgelig virkelig rart, at det bliver bekræftet, at virksomheden har modtaget min ansøgning. Men den stive, formelle kommunikation hænger slet ikke sammen med det billede jeg så i employer branding videoen eller på hjemmesiden, hvor der står en masser om, hvordan der er et fedt arbejdsmiljø – med billeder af glade kolleger, der giver high fives.

Jeg tror godt I fanger min pointe.

Hvorfor SKAL autogenerede standardmails være kedelige?

Det SKAL de heller ikke. Rigtig meget i HR er blevet effektiviseret og automatiseret. Det er super smart. Men vi glemmer simpelthen kandidatoplevelsen.

Så her kommer 3 hurtige tips til dig:

  1. Skriv hvad du ville sige i telefonen – eller face to face (eller på Teams bevares). Selvom du sender en autogeneret mail ud, så husk, at der sidder en ægte person i den anden ende.
  2. Hav flere skabeloner til afslag klar. Der kan være flere årsager til et afslag – eller som kan passe til forskellige kandidattyper. Hav flere skabeloner ved hånden.
  3.  Sørg for, at sproget passer til jeres øvrige kommunikations tone of voice. På et år sender I måske disse mails til flere tusind mennesker.

Forstå employer branding-værdien af al jeres kommunikation

Min erfaring siger mig (efter at have arbejdet med jobannoncer i 15 år), at jobannoncen og alle de her standard-mails simpelthen ikke har den store bevågenhed. Jeg tror, mange glemmer den reach, som den løbende kommunikation med kandidater har.

Og det er drønærgerligt, for det er der, den ”ægte” kandidatoplevelse ligger. Det er denne oplevelse, der gør, at kandidater fortæller gode historier videre i deres netværk – eller dårlige.

Men du kan faktisk gøre noget ved det – og jeg kan hjælpe din virksomhed – klik her, og se hvordan jeg kan hjælpe din virksomhed.

 

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.