Derfor skal det at skrive jobannoncen være en fagdisciplin

Jobannoncen er stadig det mest brugte værktøj til at rekruttere nye medarbejdere. Og indholdet har kæmpe betydning for, om vi får motiveret de relevante kandidater til at søge. De fleste (lidt større) virksomheder har Talent Attraction/HR-konsulenter, der understøtter ansættende ledere i rekrutteringsprocessen.

Problemet er, at det at skrive en jobannonce ofte er en opgave, som lederne selv varetager. Enkelte steder ejer TA/HR processen og i andre tilfælde agerer TA/HR sparringspartner på lederens udkast.

Det er de typiske scenarier, jeg har oplevet efter at have undervist et godt stykke over 100 HR/TA-professionelle på både offentlige og private arbejdspladser.

Jobannoncer er ekstern kommunikation

Pressemeddelelser, artikler, hjemmesidetekster, SOME-content osv. er typisk en opgave, som er ejet af kommunikations-/marketingafdelingerne.

Det er en fagdisciplin at skrive en god og målrettet tekst. Og når nu jobannoncen er et væsentligt attraction-værktøj, hvorfor er den så ikke en fagdisciplin ude i virksomhederne?

Brug tekstforfatterens værktøjskasse

Jeg ved godt, jeg er biased, når jeg selv lever af at skrive jobannoncer og undervise virksomheder i at mestre disciplinen bedre. Men jeg kan jo se, hvad det gør ved en jobannoncetekst, at en professionel copywriter har været inde over.

Vi er vant til at tænke i tydelige budskaber, at gøre det generelle og abstrakte konkret, at vinkle en tekst, stille de rigtige spørgsmål og målrette kommunikationen til modtageren. Det er basically essensen af god kommunikation.

Hvad kan I gøre?

Først og fremmest er det vigtigt at opbygge en forståelse for, at det at skrive en god jobannonce er et helt essentielt grundlag i en tiltrækningsstrategi – og at ukritisk genbrug af tidligere annoncer er no-go.

Dernæst er det at få prioriteret opgaven med at skrive en jobannonce og anerkende, at det ikke er noget der lige hives ud af ærmet. Udarbejdelse af jobopslaget skal ligge som en fast del af processen, ligesom screening, samtaler osv. gør det.

Når grundlaget er i orden så:

  • Sørg for, at TA/HR har ejerskab til opgaven. Når TA ejer opgaven, har I et godt grundlag for at skrive jobannoncen. Det er jer, der har dialogen med lederen, I kender kandidaterne – og hvis det er jer, som har ejerskabet, er der større sandsynlighed for at lederne lytter.

 

  • Uddan som minimum jeres ledere til at skrive målrettede jobopslag (hvis de fortsat skal eje processen). Og sørg for at have en grundig jobannonceguideline (med eksempler, der kan hjælpe jeres ledere godt på vej).

 

  • Få en tekstforfatter, der kender til rekruttering og kandidatmarkedet til at skrive jeres jobannoncer.

 

Jeg hjælper jer gerne på vej enten med at skrive, klæde jer bedre på – eller bare med et godt råd. Bliv klogere her.

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.