Hvorfor bliver du ved med at skrive dårlige jobannoncer? – og hvad kan du gøre i stedet?

Generelt er jobannoncen det værktøj, flest virksomheder bruger som grundlag for deres rekruttering. Men der er stadig langt mellem snapsene, når det gælder de gode, målrettede jobannoncer – de jobannoncer, hvor man tænker – ”jamen den er jo skrevet til mig denne her. Jeg kan ikke lade være med at søge”.

Det er ingen hemmelighed, at det er svært at tiltrække kandidater, men det halter altså stadig gevaldigt med at få skrevet et målrettet jobopslag.

Tid + kompetence = bedre kandidater

Jeg har læst og skrevet et utal af jobannoncer, og som underviser har jeg afholdt kurser for rigtig mange HR-konsulenter og ledere rundt på de danske arbejdspladser. Og det er faktisk meget de samme udfordringer, jeg er stødt på gennem årene.

Læs videre her, og få de gode argumenter til, hvorfor du skal gøre noget andet, næste gang du skal skrive et jobopslag. Og selvfølgelig gode råd til at sætte dig i gang.

Her er de typiske årsager til ikke at skrive en målrettet jobannonce:

  • Der bliver ikke prioriteret tid til at skrive en ny annonce. Det haster, så der skal postes noget hurtigt.
  • Vi fik jo en meget god kandidat sidst – vi nupper den gamle annonce.
  • Det er lederne, der skriver annoncerne, men de føler sig ikke klædt på (det er ikke en venstrehåndopgave at skrive en jobannonce, og det kan være lidt af en hurdle.)
  • ”Det er ikke min spidskompetence” – derfor tyer skriveren til de gode gamle vendinger, smækker nogle floskler ind og kopierer, hvad andre skriver.
  • Lederen/HR-konsulenten (eller hvem der nu skriver) kommer til at tage for meget udgangspunkt i egne behov – dvs. fortælle hvem vi er, og hvad vores behov og krav er.

Så ofte handler det om tid og kompetence.

Find tiden

Der er ikke så meget andet at sige. Hvis dit primære grundlag for din rekruttering er jobannoncen, så brug tid på den. Det holder ikke at nedprioritere opgaven med. Du bliver simpelthen nødt til at sætte dig ned og finde ud af, hvem det er, du gerne vil have fat i, og så fortælle den gode historie om det ledige job.

Glem dine egne behov for en stund, og tag udgangspunkt i kandidaterne på den anden side. Hvordan du kan få dem på krogen, kan du også få tips i dette blogindlæg.

Mine bedste råd til at finde tid:

  • Hvis du er fra HR: Læg udarbejdelse af jobannoncen ind i jeres rekrutteringsproces – og ikke blot ”jobannonce postes”. Der skal afsættes tid til at skrive jobannoncen.
  • Hvis du er leder: Tag din ansøgningsfrist og ryk den 2 dage frem. På den måde køber du dig tid til at skrive jobannoncen uden at skulle rykke processen (og hey, der er alligevel oftest størst trafik, når annoncen postes, og jo længere deadline, jo større risiko for, at kandidaterne alligevel ikke får søgt).

Opbyg kompetencer

Dem får du ikke i et blogindlæg. Men du kan begynde at blive bevidst om, hvad I egentlig skriver. Ville du selv have lyst til at søge den ledige stilling, hvis du sad i et udmærket job i dag, og blot holdt øje med, hvad der rørte sig?

 Hvad kan du gøre, hvis du sidder i HR/Talent Attraction?

  • Hvis du sidder I HR eller lignende, og det er lederne, som skriver jobannoncerne, så sæt dig ind i, hvad en god jobannonce er, og hvad den skal indeholde. Hav en holdning til det. Og så skal du hjælpe, rådgive og udfordre lederne, så du ikke bare ender som den, der laver et sidste kvalitetstjek.
  • Sørg for, at I har opdaterede og udførlige guidelines til lederne på, hvad en god jobannonce bør indeholde, og sørg for, at der er gode eksempler til rådighed. Men glem alt om en kæmpe manual – en one pager med de bedste råd til lederen er til at overskue. Gør det nemt at følge de gode råd.

Hvad kan du gøre hvis du er leder?

  • Hvis du er leder, så kan du fx starte med at besvare disse spørgsmål – og bruge dem som udgangspunkt til dit jobopslag
  • Hvorfor skulle jeg som kandidat søge dette job? Hvad gør det så spændende, at jeg vil overveje at sige mit gode job op?
    • Hvad er det for en kontekst, jeg kommer ind i? Teamet? Arbejdspladsen?
    • Hvordan ser min hverdag ud i det nye job – nu og på sigt? Hvad er de vigtigste opgaver? Hvad er min rolle, og hvem er min kontaktflade i dagligdagen?
    • Hvad er de vigtigste kompetencer, jeg skal besidde, og hvorfor? (Drop nu flosklerne – I dare you!)
    • Hvad er den ene ting, som gør din arbejdsplads til noget særligt?

Tag nogle chancer

De her spørgsmål er gode at starte med som grundlag. Og det er så nemt at tage den konservative vej og skrive, som vi plejer, eller som andre gør. Men tænk på, hvordan I skiller jer ud, så I ikke skriver det samme som alle andre.

Brug HR til at sparre med, inddrag dine medarbejdere, og så brug de værktøjer, I har til rådighed.

Halter det med tiden, og er jobannoncer ikke din spidskompetence?

Har du brug for hjælp, så tag fat i mig. Jeg kan hjælpe med at skrive jeres næste jobannonce, give sparring på jeres kommunikation, eller måske har du brug for at øge kompetencerne i jeres organisation.

Læs mere her om, hvilke kompetencer jeg kan tilbyde din virksomhed. 

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.