Hvorfor skal JEG søge netop dette job?

Det spørgsmål har jeg stillet til flere ansættende ledere gennem årene, end jeg har tal på.

Men det er ikke desto mindre det vigtigste spørgsmål 1) at kende svaret på og 2) at fortælle til nye, potentielle kandidater, når du står overfor en rekruttering.

Har du fx hørt en kandidat til en samtale sige… ”Jeg følte virkelig, at jobannoncen talte til mig – at det var som om, den var skrevet til mig”?

Så er du kommet et godt stykke.

For det er det, vi skal opnå med jobannoncen. At fange interessen hos relevante kandidater – også dem, som er i et job, de er glade for. Og du skal gøre det ved at gøre det så NEMT for kandidaterne som muligt – få endnu flere tips omkring det i dette blogindlæg.

Trumfen skal sættes ind allerede start

Har du svaret på ”Hvorfor skal jeg søge netop dette job”? Så har du også indledningen til dit jobopslag.

Så her giver jeg de bedste tips – og de største DON’Ts, når du skriver en appetizer til din jobannonce.

What not to do:

Der er helt sikkert nogle faldgruber, når du laver dine appetizer – og her er 3 af de største:

Indefra og ud: Vi har travlt i Finance teamet og søger en finance controller snarest. Er det dig? 

Krav i forklædning: Er du en erfaren finance controller? Og er du struktureret, ansvarsbevidst og god til at løse opgaver selvstændigt?

Den ukonkrete: Vil du have et spændende job og blive en del et team med engagerede kolleger?

Og hvorfor fungerer de så ikke så godt? Jo den første giver nok sig selv. Den fortæller blot, hvad det er, I har brug for. Ikke kandidaten. Nummer 2 eksempel fortæller om alt det, I forventer af kandidaten. Og den sidste er ukonkret og ja….intetsigende. For hvad er er det, som gør jobbet spændende?  

Fælles for de 3 eksempler er, at de bliver brugt hyppigt med lignende ordlyd i jobannoncer, og at de ikke fortæller kandidaterne, hvorfor de skal søge jobbet – og dermed, hvad der gør dette job så spændende, at de ikke kan lade være med at søge.

Hvad kan du gøre i stedet?

Som jeg skrev helt i starten, er du godt på vej, hvis du rent faktisk kender svaret på, hvorfor jeg som kandidat skulle søge jobbet. Eller kan finde svaret – fx ved at spørge nogle af dine medarbejdere.

Og du får naturligvis et par eksempler med på vejen til inspiration:

Designingeniør til produktinnovation og forretningsdesign

Tænk nu, hvis du fik adgang til den nyeste teknologi og de dygtigste eksperter i Danmark, så du kunne designe innovative løsninger og opbygge forretningsmodeller for XXX kunder?

Det får du faktisk hos os. Vi en finger med i forskningen og er helt fremme på teknologiudviklingen i Danmark. Og du kommer til at sidde lige midt i spændingsfeltet mellem teknologiudvikling, innovation og forretningsdesign.

SEO-specialist – løft den organiske vækst på tværs af vores digitale kanaler

Kunne du tænke dig at få ansvaret for, at vores 30.000 webshopprodukter bliver fundet, når vores kunder søger online?

”Du bliver hjernen bag hele vores SEO-strategi. For det er dit grundige, tekniske analysearbejde, som sikrer, at vores produkter bliver synlige i det digitale landskab,” siger XX XXXX, Head of Omni Commerce & Service.

Klik her og læs endnu flere blogindlæg om rekrutteringskommunikation og jobannoncer.

Vil du have en specialist til at skrive dine jobannoncer? Så læs mere her