Slip fri af jobannoncesprogets klichékløer

Vil du have et spændende job i en international virksomhed? Så er du måske vores ny kollega.

 

Du får en hverdag med stor variation og mange kontaktlader i en virksomhed med højt til loftet, en uformel tone og gode udviklingsmuligheder såvel fagligt som personligt.

 

Du er en team-player, der også arbejder godt selvstændigt. Du er ambitiøs, nysgerrig og bidrager positivt til teamet. Derudover er du struktureret, systematisk, selvstændig og er god til at samarbejde på tværs.

 

Ovenstående kan jeg lire af ret hurtigt. For jeg har sikkert selv skrevet det rigtig mange gange. Og problemet er, at det har vi alle sammen.

 

Skriver du jobannon’sk?

Der er ikke noget nyt i at jobannoncesproget er generelt, ensformigt og fyldt med klichéer og floskler. Men hvorfor? Og hvad er det, der sker fra tanke til skærm, når teksterne skal formuleres?

Jeg har et par bud (og selvfølgelig også tilsvarende løsninger). Men lad os starte med problemet.

 

Det der nemlig typisk sker, når du sætter dig ved tastaturet, er en eller flere af følgende ting:

 

1)    Du skynder dig at tage annoncen fra sidste gang, du søgte en medarbejder. Den har godt nok nogle år på bagen, meeen du har jo tidligere fået kandidater på den.

2)    Pyha… hvad skal jeg dog skrive… bum bum… jeg kigger lige, om der ligger nogle lignende stillingsopslag på Jobindex, jeg kan nuppe lidt fra.

3)    Åh det med jobannoncer, er ikke min stærke side. Og det skal jo være seriøst, og ikke talesprogsagtigt. Sååå… hvis jeg skriver sådan her, så ligner det da en jobannonce.

 

Med de efterhånden hundredevis af HR-professionelle og ledere jeg gennem tiden har undervist, så oplever jeg en form for berøringsangst med at slippe jobannoncens traditionelle form. Vi vil gerne – men pyh det er svært. Så hellere safe than sorry.

 

Og jeg kan godt forstå det. Det er ikke nødvendigvis en leders spidskompetence at skrive fængende, konkrete og sælgende tekster.

 

Sig det før du skriver det

Vi kan dog ikke komme udenom, at jobannoncen stadig er det mest anvendte rekrutteringsværktøj, og i dag kan du lige så godt regne med, at de kandidater, du vil have fat i, er i et job, de er glade for. Så der er ingen vej udenom.

 

Du bliver nødt til at fortælle konkret, levende og direkte om det job, du tilbyder. Ellers får du ikke vakt nogen interesse – for behovet er der simpelthen ikke.

 

Inden du får mine råd, så lad mig fortælle en lille historie, som illustrerer, hvad der ofte sker, når vi vælger flosklerne.

 

Jeg er ude for at holde et kursus for et HR-team. De har fået en øvelse, hvor de skal skrive en ny appetizer til en jobannonce. Inden de går i gang med at skrive, har jeg bedt dem om at tale sammen om, hvad der gør netop dette job spændende. De taler om, at noget af det, som kunne være fedt, er at man har en hverdag, hvor man både er på kontoret, sidder på projekter ude hos kunden og er på hjemmefra – i ro og fred. Super-godt tænker jeg. Det behøver ikke være højtravende, men den måde at arbejde på kunne tiltrække nogle, som netop mangler det i deres hverdag. 

 

Nu skal det bare ned på papir. Og det der så sker, er, at de gode pointer bliver oversat til -”Vil du have en varieret hverdag, hvor ikke to dage er ens”. Så på et splitsekund er de tilbage i det generelle sprog. For vi vil så gerne kunne komprimere teksten ned i en bestem ordkasse. 

 

Så hvad er min pointe med denne historie? SKRIV SOM DU VILLE SIGE DET!

 

Derfor skal du gøre dette i stedet:

 

1)    Hvis du sidder i HR/Talen Attraction og skriver jobannoncer: Tag en mundtlig dialog med lederne. Få konkrete input, og brug lederens ord direkte i teksten. 

 

2)    Er du leder og skriver selv: Tal jobbet igennem med en kollega eller dine medarbejdere først, inden du begynder at skrive.

 

3)    Lad for guds skyld være med at skrive videre på en gammel jobannonce.

 

4)    Hvis du rammer en floskel, så stil dig selv det spørgsmål: Hvordan kommer dette konkret til udtryk i hverdagen? Hvad betyder det?

 

5)    Giv dig selv en udfordring. Kan du skrive bare 1 sætning i en jobannonce, som skiller sig ud og ikke ligner det alle andre skriver, så er du allerede i gang

 

6)    Skriv som du ville sige det. Jobannoncer skal være skrevet i et enkelt, indbydende og klart sprog – talesprog er ikke forbudt! Det er faktisk rigtig godt i jobannoncer. 

 

7)    Sig det, før du skriver det!

 

 

Vil du have flere gode råd til din rekrutteringskommunikation? Så læs med her

 

Kunne I tænke jer at blive bedre til at skrive jobopslag? Så se mere om mulighederne her. Eller er du bare træt af at skrive dem? Så få hjælp her. 

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.