STIL DE RIGTIGE SPØRGSMÅL OG SKRIV (MEGET) BEDRE JOBANNONCER

”Kan du ikke lige prøve at komme med et oplæg til jobannoncen? Jeg sender dig en jobbeskrivelse og et tidligere jobopslag.”

Mit svar er nej… 90 % af tiden. Men det er ofte den virkelighed, jeg oplever ude i mange virksomheder – offentlige som private. Resultatet bliver ofte, at vi forsøger at peppe annoncen lidt op – ofte med nogle af de klassiske floskler og jobannoncevendinger.

Hvorfor er mit svar nej?

Jo, fordi alt det, som gør, at en jobannonce skiller sig ud fra mængden og fortæller den historie, der vækker interesse hos kandidaterne, det er alt det, som ofte IKKE står i den gamle annonce og i jobbeskrivelsen.

Den mundtlige dialog kan gøre hele forskellen

Og hvad mener jeg så med det?

Jo jeg mener ganske simpelt, at hvis vi skal lykkes med at bruge jobannoncen aktivt som rekrutteringsværktøj, så skal vi have lederen (og/eller en kollega i teamet) i tale.

Det er ganske simpelt. Alt det, der gør, at jeg kan skrive en jobannonce, der er levende, konkret, fortællende og billedskabende for læseren, det er det, jeg får ud af dialogen med den ansættende leder. Og by the way… så gør dialogen også til jobannoncen meget nemmere og sjovere at skrive.

Hjælpen til at fange kandidater i øjenhøjde og slippe jobannoncesproget

Jeg har tidligere skrevet et indlæg om, hvordan du slipper jobannoncesproget, og her er dialogen med den ansættende leder også en kæmpe hjælp. Du kan bruge nogle af de ord og vendinger, som lederen bruger og dermed gøre din tekst langt mere konkret og nærværende for læseren.

En kort snak over telefonen

Det behøver ikke være tidskrævende eller indebære fysiske møder at få en dialog om jobannoncen. En snak over telefonen på 15-20 minutter kan gøre underværker.

Hvis du rekrutterer for en leder, kan det være, at du allerede har et opstartsmøde, men min erfaring siger mig, at det ofte er andre spørgsmål, der fylder her, og tit er fokus meget på at få afdækket kandidatprofilen.

Jeg har jo kun kommunikationen med kandidaten for øje, og stiller derfor (måske) nogle lidt andre spørgsmål.

FAQ – få dem her

Dialogen med ansættende leder/eller en kommende kollega er jo en samtale, og hvor meget jeg skal spørge ind, afhænger af lederens evne til at fortælle og forklare. Men jeg vil gerne dele nogle af de spørgsmål, jeg oftest stiller.

  • Hvem sidder i afdelingen nu og hvad er det for en kultur/stemning, der er i teamet?
  • Hvad sker der hos jer lige nu og i den nærmeste fremtid?
  • Hvordan ser hverdagen typisk ud?
  • Hvad bliver fokus de første 6-12 måneder?
  • Hvad er minimumskrav ift erfaring og baggrund?
  • Vi skal tiltrække kandidater, der sidder i et godt job i dag. Hvad skal få dem til at søge denne stilling alligevel?
  • Hvad gør det spændende at arbejde med XXX netop hos jer?

Er du selv ansættende leder?

Hvis du selv sidder og bakser med jobannoncen, så prøv stadig at tage udgangspunkt i disse spørgsmål. Eller endnu bedre. Sæt dig med en kollega og brug vedkommende som sparringspartner.

Og husk – har du alligevel brug for en professionel tekstforfatter, eller trænger I til at blive klædt endnu bedre på til at skrive fængende jobannoncer hos jer, så tage fat i mig.

Er du på udkig efter relevante ansøgere?

Download min gratis lynguide til en målrettet jobannonce.